A pápai balos városvezetés udvari médiája ismét "kiemelten fontos" témát szemlézett tegnapi írásában a legutóbbi Polgármester válaszol c. online magazin felvetései közül.
Ezúttal a korábbi városvezetés egy 2020-ban (!) megkötött kétoldalú megállapodása került a célkeresztbe, ami egy reklámcég és az önkormányzat között 20 db, ún. citylight technológiával (elektronikusan megvilágított közterületi reklámfelület) felszerelt buszmegálló létesítését és üzemeltetését érinti összesen mintegy bruttó 51 millió Ft értékben, azaz felépítéssel együtt kb. 2,5 millió Ft értékben darabonként.
A rendelkezésre álló információk szerint az utasvárók egy kártérítési megállapodás eredményeként, a keletkezett tartozás ellentételezéseként kerültek felszerelésre a város 20 buszmegállójában. Az üzemeltetésre a tulajdonos és a buszmegállók üzemeltetéséért felelős önkormányzat megállapodást kötött, a vállalkozás pedig közterülethasználati díjat fizetett, ahogy ezt a vonatkozó helyi rendelet elő is írja.
Eddig az alaptörténet, ami az ország számos településén azonos vagy erősen hasonló keretek között valósult meg. Köztük olyan, kormánypártisággal egyáltalán nem vádolható város, mint pl. Pécs, vagy akár Orosháza esetében is. Ezen megállapodások lényege, hogy az önkormányzat átengedi az üzemeltetőnek az utasvárók reklámfelületeinek hasznosítását, annak fejében, hogy a megállók korszerű, biztonságos és esztétikus kialakítású utasvárószerkezetet kapjanak. Így az önkormányzatnak nem kell egyösszegű beruházásként ezeket beszereznie és beszerelnie, ill. bizonyos idő - egyfajta részletfizetési idő - leteltével ezek az utasvárók az önkormányzat tulajdonába is kerülhetnek a citylight-reklámhely nélkül. A cikkből és a polgármesteri elmondásból nem derül ki, hogy ez utóbbi Pápa esetében is így van-e – ezt a feltételt a szerződésnek kell tartalmaznia -, de mivel az utasvárók tartozás fejében kerültek kihelyezésre, erős a gyanú, hogy ez a helyzet.
Summa summarum az önkormányzat térítésmentes üzemeltetéssel megkapott 20 db utasvárót 51 millió Ft értékben, amelyek 10 év elteltével – vagyis évi mintegy 5,1 millió Ft-os részletfizetési ütemezéssel - a tulajdonába kerülnek, azzal a kitétellel, hogy a területhasználati díj mértékében zajlik a karbantartás. Ez azért annyira nem rossz üzlet.
Mindez annak fényében is érdekes, hogy a város több pontján, a Kisfaludy utcában, az Erkel Ferenc utcán is várják az utazók a beígért utasvárók kialakítását – ennél lényegesen alacsonyabb műszaki tartalommal.
A kérdés sokkal inkább az, amit több kommentelő is felvetett hozzászólásában: miért pont most és a korábbi városvezetés által kötött rengeteg egyéb más közül éppen pont ezt a szerződést kellett a közbeszéd egyik témájává tenni.
Több válasz is lehetséges.
Lehet, hogy Pápa polgármestere most jött rá, hogy a reklámokból tulajdonképpen bevétele is lehetne, ami a rettenetes állapotban lévő költségvetésnek bevételt jelenthet(ne).
Másodsorban az utasvárókban megjelentek azok a politikai hirdetések, amelyek a tiszás és balliberális szavazókat erősen irritálhatják. Ahogy az egyik hozzászóló meg is jegyzi: „A tény: a cég hirdetőfelületeket épített a városban, amelyeket úgy használ 10 évig, ahogy akar. Ha a macskás fadísz reklámok jobban fizetnek, azt teszi ki, ha a kormányreklámok jobban fizetnek, azt teszi ki, ha a városi reklámok jobban fizetnek, azt teszi ki. Szíve-joga.”
Amire azonban a legjobban hajlunk, az a szimpla figyelemelterelés a jól bevált Fidesz elleni hergeléssel finoman megfűszerezve. Figyelemelterelés a fizetős borfesztivállal kapcsolatban kialakult óriási felháborodásról, elterelés a fenyegető fizetésképtelenségről, a költségvetés állapotáról, elterelés a brutális mértékben megemelt lakásbérleti díjakról, az ingatlanvagyon kiárusításáról, az önkormányzati cégek munkaerőelbocsátási hullámáról, elterelés a parkolási megszorításokról, elterelés a beváltatlan ígéretekről, elterelés a kapkodásról, koncepciótlanságról.
Vagy mindezek egyszerre.
(Bevezető kép: InfoPápa)
Hozzászólások