Ugrás a tartalomra

Hogyan tovább? - Unger Tamással, a Fidesz-KDNP frakcióvezetőjével beszélgettünk

A pápai Fidesz-KDNP-frakció képviselőit bemutató interjúsorozatunk első alanya Unger Tamás, a Fidesz-KDNP-frakció megválasztott vezetője.

- Október 10-én megalakult az új képviselő testület a 2024-2029-es ciklusra. A Fidesz-KDNP frakció pár héttel korábban informálisan, az ülést követően pedig hivatalosan is a frakció vezetőjének választotta. Ezzel Ön lett a képviselőtestület legnagyobb frakciócsoportjának vezetője.

- Valóban, az alakuló ülésen elfogadott SZMSZ-módosítás teszi lehetővé, hogy mostantól legalább 4 fő önkormányzati képviselő részvételével hivatalosan is frakciók alakuljanak, választott frakcióvezetővel az élükön. A szó tágabb értelmében korábban is hasonlóan működtek a képviselői csoportok, de az új szabályok szerint a frakcióvezetők egy előzetes képviselőtestületi egyeztetési fórumnak, bizottságnak a tagjai is lesznek. Ezzel is több mostantól az ő funkciójuk… A Fidesz-KDNP 7 fővel létszám alapján tényleg a legnagyobb frakció a képviselőtestületben, az első ülés és az azt megelőző egyeztetések azonban megmutatták, hogy a városvezetés, a másik nagy frakció, az Élhető, Gyarapodó Városért Egyesület-DK-Jobbik-LMP–Zöldek-MSZP-Momentum-Párbeszéd-ZÖLDEK képviselői és a Mi Hazánk listáról bekerült önkormányzati képviselője teljes egyetértésben és együttműködésben, összehangoltan képzelik el a munkát. Ez a testületben a két oldalon azonos létszámot, tehát azonos számú szavazatot jelent, és rögtön szeretnék eloszlatni egy közkeletű tévedést, amely szerint ebben az esetben a polgármester szavazata dönt: nincs ilyen szabály, ebben az esetben, tehát eltérő szavazatok egyenlősége esetén egyszerűen nem születik döntés. 

- És a minősített többséghez kötött döntések esetében?

- A minősített többséghez, például a költségvetési és egyéb rendeletek elfogadásához a teljes képviselőtestület több mint felének a szavazata, a pápai képviselő testület esetében legalább 8 szavazat szükséges. Nem csak a jelenlévőké.

- Vagyis erősen egymásra van utalva a két oldal.

- Én inkább úgy fogalmaznék, hogy együttműködés és kompromisszumok nélkül sokkal nehezebb lehet a munka és ennek biztosan a város inná meg a levét. Nekünk ez egyáltalán nem érdekünk. Elmondtuk sokszor: nekünk eddig is, most is és ezután is a város működése, fejlődése a legfontosabb, még ha ezt láthatóan nem is hitték el nekünk nagyon sokan. Ezt Grőber Attila polgármesternek is rögtön az elején egyértelművé tettük, Áldozó Tamás még polgármesterként felajánlotta a segítségét, több helyre külföldre is magával vitte és bemutatta az új polgármestert, több alkalommal egyeztettek egymással. 

- Ha már az egyeztetéseket említette… Biztosan sokakat érdekel, hogy hogyan zajlottak ezek a megbeszélések.

- Lehet, hogy most sokakat kiábrándítok, de teljes mértékben nyugodt, higgadt hangnemben, nyitott légkörben. Mi lényegében egy az egyben elfogadtuk Grőber Attila javaslatait, ajánlatát a bizottságok számának, azok tagjainak és elnökeinek személyi összetételét illetően, a különböző felügyelő bizottsági helyek elosztását illetően és tudomásul vettük, hogy változtatni akar a képviselőtestület működésén és másképpen akarja rendezni a képviselők, bizottsági tagok, elnökök és az újonnan bevezetett frakcióvezetők elismerését. 

- Másképpen?

- Igen. A mi alapelvünk mindig az volt, hogy olyan jelöltjeink legyenek, akik már tettek le valamit a közösség asztalára, akik munkájuk, hivatásuk során elértek valamit, tudnak eredményt felmutatni, ezért a képviselői tiszteletdíj inkább jelképes elismerése volt annak a további közösségi munkának, amelyet önkormányzati képviselőként vállaltak. Ezzel láthatóan szakított az új városvezető. A tiszteletdíjak eddig konkrét összeggel szerepeltek a szervezeti és működési szabályzatban, ezután a polgármester mindenkori illetményéhez kötődnek különböző százalékos arányban. Ez a változtatás most a korábbiakhoz képest nagyjából a másfélszeresére emelte a tiszteletdíjakat, de a már parlament előtt lévő városvezetői illetményemeléssel elérhetik a mostani két és félszeresét, ami szinte egy igazi – és nem is rossz – fizetéssel ér fel. Ennek igazi jelentősége nyilván elsősorban a saját frakciója, saját képviselői számára van. 

- Konszenzus volt a frakción belül az alpolgármester megválasztásával kapcsolatban is?

- Abban konszenzus volt, hogy a megegyezés értelmében nem gördítünk akadályt a megválasztása elé és megadjuk azt a minimális támogatást, ami a megválasztáshoz szükséges. Az alpolgármester jelölése a polgármester joga, nyilván azt az embert jelöli, akiben egyfajta számbavétel után megbízik, akit erre a feladatra alkalmasnak tart. Ebből a szempontból egyébként a választása tulajdonképpen még érthető is. Mi természetesen nem vitattuk el ezt a jogát; a véleményünket, az aggályainkat az alakuló ülésen elmondtuk, igaz, érdemi választ nem kaptunk. 

- Térjünk vissza kicsit a frakcióhoz, és nem utolsó sorban ahhoz, hogy hogy tervezik a munkát a következő 5 évben. 

- Az eredmények, a kampány is több tanulsággal szolgáltak. Először is az látszik, hogy azokban a körzetekben tudott az ellenzék áttörést elérni, ahol a képviselő és a választók között nem tudott érdemben személyes kapcsolat, párbeszéd kialakulni. Ezek azok a körzetek, egy kivétellel, amelyekben 2019-ben új képviselőt indítottunk. A személyes, közvetlen kapcsolattartás mindig is a Fidesz egyik előnye volt a baloldali pártokkal szemben, de az elmúlt 5 év eseményei a Coviddal, az energiaválsággal és az azt követő gazdasági helyzettel együtt olyan állapotokat teremtettek, amelyben ezek a kapcsolatok elsorvadtak, megszűntek, és mi városvezetők, képviselők sem tudtunk érdemben a 2020 előtti élethez sikerrel visszatérni, sem a közösség, sem a város anyagi helyzete tekintetében. Tulajdonképpen ez volt minden problémánk, konfliktusunk alapja. És ez volt az a kiindulási állapot, amelyben a kampány elkezdődött, az eredmények pedig mindenki számára ismertek... Fontos, hogy újra találkozzunk a város lakóival, kapcsolatot építsünk a Fidesz-szavazókhoz, hiszen a júniusi eredmények alapján továbbra is ők vannak túlnyomó többségben a városban. Fontos, hogy el tudjuk mondani az üzeneteinket, meg tudjuk fogalmazni az ellenvéleményünket a város működtetésével kapcsolatban. Azt ígértük, hogy konstruktív ellenzéke leszünk a polgármesternek és minden olyan előterjesztést, ami a pápaiak javát vagy a kampányban elmondott hangzatos ígéretek beteljesítését szolgálja, meg fogunk szavazni, vagy olyan módosító indítványokat nyújtunk be, amelyek mindezeket szolgálják.

- Némi iróniát érzek a hangjában…

- Azt hiszem, közismert a korábbi szkeptikus véleményünk a baloldal kampány során tett ígéreteiről. Ami azt illeti, mostanra szembesülhettünk is az egyik ilyennel, ami a 18 év alattiak ingyenes helyi tömegközlekedését helyezte kilátásba és ugyancsak felmerült az alakuló ülésen. Ha a helyi tömegközlekedési szolgáltatás megvalósítására október 16-án kiírt önkormányzati közbeszerzési eljárás ajánlatkérő dokumentumát megnézzük, amelyet egyébként nem tárgyalt a képviselőtestület, abban nyoma sincs ennek a feltételnek. Ez azt jelenti, hogy a következő 3 évben biztosan nem utazhatnak a 18 év alattiak ingyenesen a városban. Rögtön van egy, az első kampányígéret, amelyet ezek szerint nem sikerült teljesíteni. Szerintünk jó pár ilyen lesz. Félreértés ne essék: mi ezeknek nem szurkolunk, de olyan ígéretekről van szó, amelyek minden bizonnyal komolyan befolyásolták a választás kimenetelét, ezen keresztül befolyásolják a pápaiak hétköznapjait, emiatt pedig muszáj rájuk újra és újra a figyelmet felhívni és ha szükséges, ellenük szót emelni.

- Mit kívánnak a következő évekre Pápának?

- Békés, nyugodt fejlődést, zavartalan együttműködést a város érdekében.

A hozzászóláshoz

Hozzászólások