Ugrás a tartalomra

Előtérbe került a háttér

Kevés hevesebb vitája volt Pápa Város Képviselőtestületének, mint a november 14-én, csütörtökön lezajlott képviselő testületi ülés bő 1 hónap alatt második SZMSZ-módosítási napirendje. Ez alól kivételt korábban csak bizonyos név szerinti szavazással záródó napirendek jelentettek, költségvetés, adók, ill. személyi döntések esetében. 

A napirendhez, főleg annak egy bizonyos pontjához és végül az előterjesztés elutasításához több szempont egy idejű, több ponton egyelőre tisztázatlan együtt állása vezetett. Nézzük ezeket.

Az október 1-jei váltást megelőző egyeztetések mindkét oldalról nézve nyugodt légkörben, higgadtan zajlottak, és sikerült olyan kölcsönös be- és elfogadáson alapuló kiindulási pontokat létrehozni, amelyekre a későbbiekben is építeni lehet, ill. lehetne. Ennek fő pontjai voltak a bizottságok létszámának és összetételének, a gazdasági társaságok ellenőrző és irányító szervei összetételének kérdése, az alpolgármester megválasztásának kérdése és nem utolsó sorban a képviselői tiszteletdíjak új számítási módszerének kialakítása és a polgármesteri illetményhez igazítása, melyeket a frakciónk kisebb módosítási javaslatokkal, bárminemű akadékoskodás nélkül elfogadott. Ez utóbbi, új számítási módszer átlagban 50%-kal növelte meg a korábbi tiszteletdíjakat.

A polgármesteri illetmények egyébiránt várható, sőt (előre) jelzett rendezése után állt elő az a helyzet, ami a városvezetőt e kiinduló egyezség megváltoztatására, de mondjuk ki nyugodtan: megszegésére késztette, mondván a képviselői tiszteletdíjak olyan mértékben emelkednének, amelyet sem költségvetésileg, sem politikailag nem tudna felvállalni. (Hogy érzékeltessem a változást: egy bizottsági elnök képviselő október 1. előtt br. 190 eFt-ot, október 10. után – október 1-re visszamenőleg – hozzávetőleg br. 525 eFt tiszteletdíjhoz jut hozzá.) Ezért a számítási módszer újabb változtatását – tulajdonképpen a korábbi 50%-os átlagos emelés számszerinti rögzítését – kezdeményezte egy újabb SZMSZ-módosítási csomag részeként. 

Ezt a csomagot, sőt annak érvelését is tudomásul vettük, amit én személy szerint telefonon meg is erősítettem, azzal együtt, hogy ennek a csomagnak – többünk meglepődésére – a polgármester által szabott olyan további feltétele is volt, amelynek semmi köze nincs az SZMSZ-hez: a Pápai Sport Nonprofit Kft ügyvezetői állásának betöltése. A polgármester végleg nyilvánvalóvá tette, hogy mindenképpen pályázat nélkül kívánja kinevezni a korábbi, felmentett ügyvezetőt, a PELC-ben a mai napig vele együtt dolgozó vezetőt az önkormányzati gazdasági társaság élére. A közvetlen, pályáztatás nélküli kinevezést mi nem fogadtuk el és ragaszkodtunk egy objektív, szakmai pályázati eljárás lebonyolításához, egy olyan pályázati kiírással együtt, amely nem személyre szabottan, a PELC ügyvezetőjére van kiírva, hanem szélesebb körű, általános feltételeket fogalmaz meg.

A megküldött pályázati kiírástervezet véleményezése során 2 megjegyzést fűztem a dokumentumhoz: 

1. a sportlétesítmény menedzseri szakképzettség előnyként történő feltüntetése (amellyel a korábbi ügyvezető biztosan rendelkezik) nem felel meg a legutóbbi megbeszélésünkön egyeztetett feltételeknek, amely szerint nem korlátozzuk fenti végzettség hiányában a pályázókat pályázatuk benyújtásában, ill. nem juttatunk jogosulatlan előnyhöz senkit, a képzettség megszerzését a későbbiek során is elfogadottnak tekintjük, amennyiben a pályázó rendelkezik bármilyen vezetői tapasztalattal,

2. a frakció álláspontját az ügyvezető igazgatói pozíció összeférhetetlenségi kritériumaival kapcsolatban, amely szerint jogszabályokban is megfogalmazottan az ügyvezetőnek nem lehet hasonló (sport) területen működő, egyéb nonprofit vagy forprofit szervezet vezetőségében vagy vezetőjeként, ill. képviselőjeként betöltött funkciója (ez eddig is komoly gondot okozott, átláthatatlan működést, helyzetet jelentet a kft-ben és további visszásságokra teremt lehetőséget) és ezt a pályázati kiírásban is szerepeltetni szükséges. 

A kedd este elküldött vélemény után, amely alapján álláspontunk szerint további egyeztetés és a pályázat szövegének véglegesítése lett volna szükséges, szerdán megjelent a pályázati kiírás változatlan formában. 

Ezt nem tudtam másként értelmezni, mint a korábbi alapmegegyezésünk teljes figyelmen kívül hagyását, megszegését. 

Mindez együtt jelentette csütörtöki „tiltakozásunk” alapját. 

Az eseményekkel kapcsolatban több kérdés is felmerül.

Vajon miért ragaszkodik ennyire Grőber Attila a kft korábbi vezetőjének személyéhez, akivel a mai napig együtt dolgozik egy másik szervezetben és akit mindenféle eljárás nélkül azonnal kinevezne egy önkormányzati cég élére? Miért volt annyira sürgős a pályázat kiírása, hogy a megfogalmazott kritika és álláspont, azaz az alkalmazási feltételek és az ügyvezető – egyébként jogszabályokban is rögzített - összeférhetetlenségének megtárgyalása nélkül a jelzést követő napon kiírják a pályázatot? Milyen tudás birtokában lehet a korábbi ügyvezető és miért ilyen fontos a személye, hogy még egy alapvető együttműködési szabályt is felrúgtak és akár a hosszú távú bizalmi együttműködést is kockáztatják miatta? 

Nem adtuk tehát szavazatunkat – egyelőre – a SZMSZ módosításához, de bármikor készek vagyunk tárgyalni arról és minden másról tisztességes irányvonalak mentén. 

Kevesebb szó esett azokról a további módosításokról, amelyek ugyancsak a csomag részét képezték, többek között a képviselői vagyon-nyilatkozatok honlapon történő megjelentetése, ami egyébként több mint 10 éves gyakorlat a Városházán, tehát csupán az íratlan, de gyakorlatban létező szabály írásba foglalását jelentette.

A településrészi képviselők tiszteletdíjával kapcsolatban a polgármesteri kijelentés ellenére álláspontunk szerint a még most is érvényben lévő határozatban rögzített szabályok érvényesek, ami továbbra is garantálja a képviselők tiszteletdíját, így az a kijelentés, amely szerint az SZMSZ elutasítása miatt – „a fideszesek miatt” - nem kapnak tiszteletdíjat, a leendő elnökök kivételével nem állja meg a helyét. A testületek tagjait a képviselő testület egyébként megválasztotta. 

Végezetül, hogy ugyancsak a polgármesteri kijelentés ellenében megmutassuk, mennyire nem a tiszteletdíj volt a tiltakozásunk alapja, az érvényben lévő tiszteletdíjak és a leendő tiszteletdíjak különbözetét frakciónk jótékony célra kívánja felhasználni. Ennek egyik első lépése, hogy kezdeményezzük Mészáros Károly egykori pápai polgármester Kálvária-temetőben található sírjának felújítását, ill. az adventi időszakban a most már szokásos frakcióadományra fordítjuk az így elérhető összegeket.

Unger Tamás
Fidesz-KDNP-frakcióvezető

(Kép: Pápai Médiacentrum)

A hozzászóláshoz

Hozzászólások